lørdag den 1. oktober 2011

SU mad: Én kylling - fire måltider (del 1)

Jeg er netop startet på mit nye studie og er derfor ret optaget af hvordan man kan spare penge, uden at gå for meget på kompromis med smag og kvalitet. Derfor har jeg sat mig for at udnytte råvarerne mere optimalt. I dette tilfælde en kylling.
En land- eller økokylling koster et sted mellem 100 og 200 kr, så jeg valgte at skorte lidt på kvaliteten og købte en af dem til en halvtredser. Det ville selvfølgelig være bedst at udskifte med en økologisk én af slagsen, men undtagelsesvis er jeg gået hen og blevet prisbevidst i tilældet her.
Alle råvarer inklusiv, lander de fire retter i omegnen af 250kr.  Indkøbslisten så ca sådan ud:
1 kylling, 1 bdt porre, 1 ps gulerødder, 1 knoldselleri med top, 1 ps spinatblade, butter beans, perlerug eller -spelt, perle-/sylteløg, frisk rosmarin og oregano, purløg. Derudover havde selvfølgelig jeg nogle ting i forvejen.

Det kommer til at munde ud i 4 måltider (for 2 personer):


Hønsesalat
*
Hønsekødssuppe 
m/ dampede grøntsager og pocheret kyllingebryst
*
Speltsalat 
m/ kylling, spinat, broccoli, bønnepuré og solsikkekerner
*
Kyllingebryst
m/ sprødt skind, urtebouillon, syltede løg, bønner og selleripuré


Hønsefond
1 kylling
2-3 porre (toppene)
3 gulerødder
3 løg
3 fed hvidløg
3 laurbærblade
3 stængler fra knoldselleri
3 kviste rosmarin og/eller timian (persillestilke osv)
Salt

Læg urterne i bunden af gryden. De skal bare skylles for jord og skæres i grove stykker. Partér kyllingen og gem brysterne og skindet til senere. Læg kyllingestykkerne ovenpå urterne og dæk med vand. Tilsæt evt salt.
Kog langsomt op og skum løbende for urenheder. Lad simre under låg i 1 1/2 time.

Si suppen fra urterne og stil kyllingen til afkøling. Når den er kølet ned, pluk da kødet af benene. Halvdelen af kødet bruges til speltsalaten og den anden halvdel til hønsesalat.
I mit tilfælde gav det ca 2 liter suppe. Jeg gemte 1 l til kyllingesuppe og frøs resten.

Hønsesalat
Jeg sjussede mig frem, så her er ingen præcise mål.
Brug halvdelen af det plukkede kød til hønsesalaten. Bland mayonnaise og creme fraiche i forholdet 2 til 1 og smag til med salt og peber. Efter sæson kunne man passende peppe den op med asparges eller svampe. Forårsløg og lidt dild gør ligeledes underværker.
Server med salat eller spinat på noget godt brød.

Én kylling - fire måltider (del 2)

Note: Mens jeg var i gang med kyllingeprojektet, fandt jeg ud af at Grydeskeen var kommet mig i forkøbet; Tjek deres bud på effektiv udnyttelse af en kylling her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar