torsdag den 3. juni 2010

Den perfekte vildsvinekølle

Vildsvin smager jo fantastisk og før jul fik jeg en vildsvinekølle på 3,3 kg for 150kr, hvilket er en rigtig god pris. I weekenden var der så endelig en god grund til at spise den.

Langtidsstegt vildsvinekølle
(3,3 kg - ca 10-12 pers)
1 Vildsvinekølle
2 gulerødder
2 persillerødder
2 løg
1 hvidløg
1 liter bouillon eller vand
Timian
Salt
Peber

Ovnen forvarmes til omkring 100 grader.
Tag køllen ud af køleskabet et par timer inden den skal tilberedes og gnid den med havsalt (også kaldet "gourmetsaltning", hvilket der kan læses mere om andetsteds) en time før den skal i ovnen.
Krydr til sidst med salt, peber, masser af frisk timian og snittet hvidløg og gnid med lidt olie. Snit grøntsagerne og læg i en bradepande med hele fed hvidløg og 2/3 af væsken. Placér køllen ovenpå, sæt et stegetermometer i halvvejs ned i det tykkeste sted i kødet og så i ovnen.
Det tager 5-7 timer (alt efter køllens størrelse) ved en temperatur på mellem 80-100 grader og køllen er færdig når stegetermometeret viser en kernetemperatur på mellem 65-68 grader. Hvis kødet er ved at være gennemstegt for hurtigt, kan du altid skrue ned for ovnen i en periode.
Hold desuden øje med væskebeholdningen i bunden af bradepanden og spæd op mere væske hvis det bliver nødvendigt.
Når man langtidssteger er det ikke nødvendigt at lade kødet hvile.

Jeg var helt klassisk og serverede rødvinssovs (lavet på 1 flaske rødvin, 2 dl portvin kogt ind til det rene ingenting og tilsat fonden fra bradepanden, lidt smør og fløde), kartofler, brød med brunet smør og en salat til.

Langtidsstegningen gjorde underværker og det er værd at overveje da vildsvin som andet vildt, er fedtfattigt og nemt kan blive tørt.

Hvis du kunne lide opskriften, så følg med og like på Facebook.

13 kommentarer:

  1. Tak for god inspiration, vi laver det til hovedret i aften (Nytårsaften).

    SvarSlet
  2. Sådan. Giv den eventuelt lidt grill til sidst, hvis i vil sikre lidt sprødt skind.

    SvarSlet
  3. ja her står den også på vildsvinekølle, kartoffelroulade og svampesovs til hoveret til nytår. Forret og dessert kommer gæsterne med, så det ved jeg ikke hvad er. Efter nu godt 4½ time i oven er den begyndt at dufte godt :) Glæder mig.

    SvarSlet
  4. Tak for inspirerende tips, desværre kom jeg alt for sent ind til din opskrift og siden, så nu må jeg lave en korttidsstegning øv øv øv, for jeg ved at langtidsstegning ALTID er det bedste. Følger dit/jeres råd næste gang ;O) Glæder mig, og håber på at få køllen til en bedre pris næste gang :) Godt Nytår fra Sussi, Herlev

    SvarSlet
  5. Skal prøve den på lørdag, glæder mig

    SvarSlet
  6. Vil selv forsøge den idag. Køllen snurrer i ovnen og rødvinen er kogt ind og jævnet, glæder mig til resultatet som jeg vender tilbage med ;-)

    SvarSlet
  7. Hej, jeg skal prøve opskriften og jeg glæder mig, jeg købte vildsvin hos kivan-food.dk pris pt. kr. 87.50 pr. kg. det er billigt.

    SvarSlet
  8. Hej. Kan man godt sætte den til at hvile alligevel. Vil nemlig lave den nytårsaften og jeg skal have både kartofler og forret i ovene også. Og de kan ikke nøjes med 100 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. hvis du vil være sikker på sprødt skind, kan det være du skal give den grill eller høj varme omkring 10 minutter til sidst, så derefter vil jeg tro det er ok den står og hviler lidt. Alternativt kan du intervalstege den, hvilket også vil give et godt resultat. Faldt lige over det her indlæg der måske kunne være til lidt hjælp http://hanneksverden.blogspot.dk/2010/05/intervalstegt-dyreklle-med-tilbehr.html

      Slet
  9. Hej
    Tak for en spændende opskrift
    Hvis den vejer 2.1 kg og er uden ben hvor mange timer skal den så have Per kilo?
    Mvh
    Anne

    SvarSlet
  10. Hvis du steger køllen i en stegepose med krydderierne ved 70°C - til et stegetermometer viser de anbefalede grader, så går du ikke helt galt i byen. Husk at ting ta'r tid.
    Slut af med lidt grill for skorpens skyld..!

    SvarSlet
  11. Hej. Denne opskrift lyder vildt lækker og lige til. Kan man ikke lave den i en stege so, hvis den altså kan være der.

    SvarSlet
  12. Hej
    Kan man holde pause i langtidsstegningen? Vi har en kølle på 6 kg og skal tranportere den fra et sted til et andet, hvor køretiden er ca. 1 time. Og Hvordan ville du gøre det?

    SvarSlet