torsdag den 14. juni 2012

Køkkenhaven #1


Som jeg tidligere kort har berørt, er dette års store projekt at etablere en køkkenhave. Da jeg selv er bybo, foregår dette ved min families sommerhus på Vestsjælland. Huset har været i min families eje hele mit liv og køkkenhaven har altid været et centralt omdrejningspunkt i min opvækst. Et af mine yndlingsøjeblikke som barn, var når vi fik nyopgravede aspargeskartofler, kogt med løvstikke og serveret med en klat smør og lidt salt. 
I de sidste 10 år, har der dog ikke været så meget fokus på køkkenhaven, så jeg besluttede sammen med min far, at gøre noget ved det i år. Og lad der ikke være nogen tvivl, uden hans erfaring og forarbejde havde der ikke været nogen køkkenhave. Vi besluttede desuden, at denne gang skulle det ikke bare være kartofler, gulerødder og den slags. Der skulle prøves nye ting af. De sidste 6-8 uger er der så blevet udplantet og sået på livet løs.
Her følger en række billeder fra d. 27. maj af dele af køkkenhaven.

Skovjordbær i blomst 

Ærteskud, beder, kinesisk purløg og assorterede radiser 

Citronverbena

Asparges - første år skal de bare stå og så kan man høste fra anden sæson 

Lakridstagetes - smager og dufter hen af estragon 

Aspargessalat - en særlig salat hvor stokken kan tilberedes a la asparges

Nye ærteskud

Timian til venstre og ingefærmynte i midten af billedet 

Rød havesyre - den smager ikke så kraftigt som den grønne variant, men ikke desto mindre er den flot

Fuglegræs - spiseligt ukrudt

Broget citrontimian

Timian i blomst

Som man kan fornemme af billederne, har vi bygget højbede. Både for nemhed og trivsel. De er konstrueret af aflagte pallesider, hvilket har vist sig at være ret nemt og nogenlunde billigt.

Salat af aspargessalat, bedeblade, ærteskud, havesyre, kørvel, rød basilikum, radiser, salvieblomster, nye løg og lidt revet tør ost

Ingen kommentarer:

Send en kommentar